Efter sommerferien starter Martin Paulsen som forstander på OrkesterEfterskolen i Holstebro. Martin kommer med en baggrund som tidligere forstander på Falster, stor pædagogisk erfaring og en særlig forståelse for klassisk musik.

Når der flytter nye elever ind på OrkesterEfterskolen i Holstebro efter sommerferien, er det den nye forstander, Martin Paulsen, der tager i mod. Han er fra 1. august 2024 ansat til at lede og udvikle den musikalske efterskole.

– Vi er i bestyrelsen rigtig glade for, at vi kan præsentere Martin Paulsen som ny forstander fra det nye skoleår. Martin kommer med stor erfaring fra både efterskoledrift og pædagogik, og han har ovenikøbet selv spillet klassisk musik som barn – så også her har han en stor forståelse, siger Klaus Wilbrandt Kjær, der er bestyrelsesformand for OrkesterEfterskolen, og fortsætter:

– Vi har stor tiltro til, at Martin kan videreføre den soliditet, vi har omkring den daglige drift, og samtidig har mange gode idéer til, hvordan vi kan fastholde det fokus, der er vores kendetegn, nemlig musikken, siger han.

Stor erfaring med efterskolelivet
Martin Paulsen kommer med en uddannelse som pædagog og en kandidat i pædagogisk psykologi. Han har de seneste fire år været forstander på Stubbekøbing Efterskole på Falster, og før det arbejdede han i en lederstilling i et kommunalt dagtilbud i Rudersdal. Nu glæder han sig til at rykke teltpælene op og flytte til Holstebro:

–  OrkesterEfterskolen er jo en helt unik efterskole i Danmark. Den er kendt for sit høje faglige niveau, både inden for skole- og musikfagene. Det bliver spændende at få lov til at være en del af det, og ikke mindst få lov til at være med til at fremme og fastholde den kærlighed til klassisk musik, som skolen står for, siger Martin Paulsen, kommende forstander på OrkesterEfterskolen.

En kærlighed til musik og pædagogik
Martin kommer med en forkærlighed til både musik, pædagogik og området.

– Jeg har selv spillet cello fra jeg var 5 til jeg blev 12 år. Jeg gik aldrig videre af den vej, men i stedet har min karriere centreret sig om mine særlige interesser: læringsmiljøer, dannelse og trivsel. Derfor glæder jeg mig til, at jeg nu kan være med til udvikle og styrke elevernes selvværd og musikalske talenter i Holstebro, siger han.

Personligt er Martin 41 år, gift med Cecilie og far til tre døtre, der alle får bopæl i det midt- og vestjyske fra august.

– Det er kun et plus, at vi nu får adresse i Holstebro – det er tættere på vores familie i Jylland, så det glæder vi os alle til, siger han.

Foto: Anders Trærup

Efter fire år som forstander på OrkesterEfterskolen har nuværende forstander Asbjørn Damgaard Faleide valgt at opsige sin stilling.

OrkesterEfterskolen er et supervigtigt sted, og klassisk musik er hjerteblod for mig. Efter to år som underviser og fire år som forstander er det blevet tid til at der skal komme nye kræfter til,” fortæller Asbjørn.

Det er et stort privilegium at lære så mange unge mennesker, der spiller klassisk musik, at kende og jeg har været godt hjulpet af en supergod og engageret personalegruppe samt bestyrelse. Det er skolens DNA, at det er et sted hvor alle dem, der spiller akustiske instrumenter, kommer. Det er helt enormt vigtigt at der er en skole for dem, der spiller fx klarinet eller violin. Og det er en spændende opgave at være forstander. Jeg giver de største anbefalinger til OrkesterEfterskolen.

Om Asbjørn Faleide

• Født i 1988 i Asker ved Oslo, Norge.
  • Forstander på Orkesterefterskolen Holstebro siden 2020.
  • Uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium.
  • Tidligere chefdirigent for Aarhus Amatørsymfoniorkester.
  • Modtager af Léonie Sonnings Talentpris 2019.

Om OrkesterEfterskolen

OrkesterEfterskolen er Danmarks eneste efterskole for klassisk musik. Efterskolen tilbyder 1-2 efterskoleår med klassisk musik og folkemusik, tætte venskaber og personlig udvikling.

Eleverne modtager 15 timers musikundervisning om ugen (blandt andet musikteori, hørelære, solo, sammenspil, orkester, bifagsklaver). Både elever og medarbejdere nyder godt af et helt nye og udvidede faciliteter, bestående af en ny orkestersal med 11 nye øvelokaler, et nyt klasselokale, ny administration og en udvidet spisesal. Med linjer som orkesterlinjen, klaverlinjen, sanglinjen, orgellinjen, folkemusiklinjen og guitar- og blokfløjtelinjen samt et tilbud for gardere, har skolen et stort udvalg af musikalske muligheder.

Samarbejdspartnere
OrkesterEfterskolen har et tæt samarbejde med en lang række orkestre og kulturinstitutioner i ind- og udland, herunder et venskabsorkester i Amsterdam og projekter med professionelle symfoniorkestre.

Efterskolen er beliggende i Holstebro, en aktiv kulturby med fokus på talentudvikling. Efterskolen samarbejder med lokalmiljøets andre kulturinstitutioner og er integreret del af byens kulturliv.

Jeg vil gerne sige Asbjørn en stor tak! Han var været entusiastisk og dynamisk forstander,” fortæller Klaus Wilbrandt Kjær, bestyrelsesformand for OrkesterEfterskolens bestyrelse.

Jeg ser frem til at finde en ny forstander, som fortsat vil være med til at udvikle skolens profil. OrkesterEfterskolen er en skole og arbejdsplads, som skal give unge mennesker mulighed for at udvikle sig, både musikalsk og personligt, i en ramme hvor de føler sig tilpas og værdsat.

For yderligere information og kommentarer, kontakt venligst:
Klaus Wilbrandt Kjær
Formand for OrkesterEfterskolens bestyrelse