Søg
OrkesterEfterskolens elever giver dig de
bedste tips til, hvordan du får det sjovt med
at øve og får mest ud af din øvning.
Samtidig får du også to tips til, hvordan du
får musikken med i dit liv – resten af livet.
Hele øvningen handler om at have fokus på dét, du skal: Øve. Hvis du er stresset, bliver du ufokuseret. Begynd derfor din træning med at få ro i kroppen: Få frisk luft, og tag nogle dybe vejrtrækninger, så du slipper al stress ud af kroppen.
Det er svært at øve, hvis du ikke ved, hvad du skal øve. Så kommer du bare til at spilde tiden. Når du ved, hvad du skal øve, går du og tænker over det i løbet af dagen, og så er du meget mere fokuseret, når du endelig skal øve, og så får du meget mere ud af din øvning.
f.eks. en masse små forskellige skalaer – for at varme op.
så bliver det sjovere at øve. Vil du spille en bestemt koncert? Vil du blive bedre til at spille højere toner? Vil du forbedre din klang eller kunne spille nogle specielle takter?
Efterlad det i øvelokalet – og gå så glad ud i verden. Næste gang bliver helt sikkert bedre.
Det bliver nemmere og sjovere, hvis du griner af dine fejl i stedet for at blive irritereret. Tag ikke dig selv for højtideligt – selvironi er vigtigt!
Hvis ikke du allerede spiller to instrumenter, har du måske lyst til at lære et nyt at kende? Du skal ikke være verdensmester på begge instrumenter, men det giver afveksling til din hjerne, hvis du spiller forskellige instrumenter.
Dit liv skal ikke kun være musik og øvning. Du skal også være sammen med din familie, vennerne og bare leve livet. Hvis du sætter dit liv på standby, har du intet at fortælle gennem din musik.
Spil en takt ad gangen bagfra i et stykke, så du ikke begynder fra begyndelsen, hver gang du spiller.
Analyser tonerne, hver gang du møder noget svært. Begynd med én tone, og sæt så en tone mere på en ad gangen – indtil du kan det.
Lyt til forskellige indspilninger af den musik, du skal øve, og bliv inspireret til din egen øvning. Måske vil du lære at spille som en bestemt musiker? Måske vil du øve en bestemt passage? Men det vigtigste er: Spil stykket, som DU synes, det skal lyde.
Du får mere ud af din øvning, hvis du spiller langsomt, fordi du får det hele med. Spil ekstra langsomt de steder, hvor det er svært for dig.
Plot din øvning ind i dit skema eller din kalender. Øv dig, når du skal – også selv om du ikke gider. Få det ud af verden. Du bliver glad og stolt af dig selv bagefter.
Spil de samme toner eller det samme sted intenst i to minutter – i stedet for at begynde forfra hver gang du møder det svære sted eller de svære toner. Når du har øvet det, så det sidder i skabet, kan du gå videre – og pludselig har du lært hele stykket og kan spille det fejlfrit – også de svære steder eller toner.
Når du skriver noter efter hver øvning – f.eks. på telefonen eller i en bog – får du overblik over din øvning – både på kort sigt og lang sigt. Du behøver ikke skrive en lang afhandling – ofte er det nok at skrive nogle få stikord over, hvad der gik godt, og hvad der ikke gik så godt. Du opdager sikkert, at du faktisk har nået meget mere, end du troede.
Hvem har skrevet det? Hvorhenne i verden? Hvordan var livet dengang? Når du forstår musikkens rammer, så bliver det også nemmere at spille musikken.
Lad dig ikke påvirke af, hvor gode andre er. Nogle har spillet i lang tid, andre er lige begyndt. Gå ud fra dit eget niveau og accepter det. Du bliver ikke gladere for at spille af at være den bedste. Og hvad betyder overhovedet den bedste?
Spis noget, du kan lide, se tv, tjek Facebook, løb en tur – find en ting, der gør dig glad.
så du kan følge med i, hvordan du udvikler dig. Du opdager sikkert, at du har udviklet dig mere, end du tror!
Noget, som du bare finder på. Noget, hvor du tænker ”Gad vide, hvordan det her vil lyde.”
Vent ikke på det perfekte øjeblik til at øve dig. Det kommer aldrig. Øv dig bare – også selv om du f.eks. kun har en halv time.
og ikke har spillet siden. Du opdager, at du er blevet meget bedre til at spille det siden sidst – fordi du har udviklet dig.
Spil noget du kan i stedet for altid at spille noget, som du ved, du ikke kan. Klap dig selv på skulderen, og sig til dig selv: ”Dét her, det kan jeg bare, og det er fedt!”
Få det svære overstået først i stedet for at gemme det til sidst. Når du begynder med det svære, går resten af din øvning meget lettere.
Du kan altid blive bedre. Fokuser i stedet på det positive i, at musik altid er i bevægelse – og det er du også.
Øv ikke kun det, som din lærer siger, du skal øve. Øv også det, du gerne selv vil blive bedre til eller et stykke, som du gerne vil lære at spille.
Nogle gange skal du bare have overstået din øvning – og det er også fint.
Det var jo sikkert derfor, du begyndte at spille musik – fordi det er sjovt. Spil fx musik, som du bare elsker – uden at tænke på, at du skal øve dig. Bare spil, fordi det er fedt og sjovt.
Som bonus får du her to voksne musikeres råd til et liv fyldt med musik – hele livet. Læs amatørens og den professionelles historie.
Birgitte Bærentzen Pihl, professionel musiker. Spiller i Aarhus Symfoniorkester og strygekvartetten Mira.
Det er en stor gave, at musik er en del af mit liv hver dag. Det er en kæmpe oplevelse at lave musik sammen med andre, hvor musik er et sprog, der taler for sig selv. Jeg elsker at spille, og det beriger mit liv, at jeg kan give noget til folk, som berører dem eller inspirerer dem. Nogle gange bliver folk, der ikke kender til klassisk musik, helt blæst omkuld, når de hører orkestret, og så giver det rigtig mening at være musiker.
Jeg har spillet violin, siden jeg var tre år. Som barn var jeg egentlig ikke særlig ambitiøs med musikken. Det var først, da nogle af mine venner i 13-års alderen begyndte at snakke om, at de ville på konservatoriet, at jeg for alvor selv begyndte at overveje det og fandt ud af, at jeg også ville gå den vej. Jeg begyndte på konservatoriet, da jeg var 16.
Jeg tænker, det bliver svært at skabe sig en professionel karriere, hvis du først for alvor begynder at øve seriøst som 19-årig – tag derfor din musik seriøst tidligere, hvis du vil spille professionelt.
Du skal være parat til at øve i mange timer, hvis du drømmer om en professionel karriere. Da jeg gik på konservatoriet, stod jeg tidligt op og øvede først fire timer derhjemme, inden jeg tog på konservatoriet og øvede videre der i fx trio, orkester eller bifag. Det kræver selvdisciplin at blive professionel musiker.
Birgittes bedste råd til dig:
Mette Juel Bojsen-Møller, amatørmusiker. Spiller i Lyngby-Taarbæk Symfoniorkester.
Jeg har spillet musik, siden jeg var fire år. Jeg begyndte på blokfløjte og skiftede så til tværfløjte. Jeg gad – som mange andre børn og unge – heller ikke øve, da jeg var barn og ung – men jeg ville jo gerne være god til at spille de ting, jeg deltog i. Så jeg øvede alligevel så meget, at jeg fik bygget et grundigt fundament op, som jeg trækker på i dag.
Hvis du vil bevare musikken i dit liv, så skal du både prioritere at holde fast i den, og få venner, der også spiller musik, som du kan spille sammen med. Da jeg var ung, deltog jeg i mange forskellige musiksammenhænge og ikke mindst i alt det sociale omkring musikken – pizza efter en orkesterprøve, øve-weekender, fester, samtaler om musik og så videre – og det gør jeg også i dag.
Da jeg studerede, og da jeg fik børn, prioriterede jeg stadig musikken – benhårdt – selv om jeg jo havde et travlt liv. Hver mandag aften spillede jeg tre timer i symfoniorkesteret – også selv om jeg fx skulle til eksamen dagen efter. På den måde har jeg formået at have musikken med mig hele livet. Musikken er mit frirum – når jeg spiller med orkesteret, glemmer jeg alt andet – syge børn, indkøb og madlavning og udfordringer på arbejdet. Det er totalt fedt!
Mettes bedste råd til dig:
Er du vild med klassisk musik og folkemusik? Så har vi også plads til dig.
OrkesterEfterskolen er for alle unge i 9. og 10. klasse, der brænder for klassisk musik og folkemusik. Her får du et år med nye venner, fællesskab med andre musikelskere, rejser, anderledes oplevelser og stor musik – uanset om du er passioneret begynder eller erfaren musiker.
Vi tilbyder seks linjer – orkesterlinjen, klaverlinjen, sanglinjen, orgellinjen, folkemusiklinjen og guitar- og blokfløjtelinjen, hvor du kan fordybe dig i dit instrument – eller måske prøve et nyt af.
Vi er ambitiøse, og vi ønsker at flytte vores elever. Men vi møder dig, hvor du er – og vi har ingen fine fornemmelser for, hvad vores elever “bør” kunne fra starten. Det er din interesse for musik, der er det vigtigste.