Søg
Hvad laver man egentlig på folkemusiklinjen? Hvor stor fokus har OrkesterEfterskolen på den klassiske musik i forhold til andre musikefterskoler? Hvad er det bedste ved OrkesterEfterskolen?
Her kan du møde et par af vores elever, der fortæller om dagligdagen med musik, venner og skole på OrkesterEfterskolen.
Jeg valgte Orkesterefterskolen, fordi jeg altid har spillet klassisk musik og klaver, siden jeg var 10 år. Jeg synes, at Orkesterefterskolen lød som det rigtig valg for mig, fordi musikken fylder så meget, og alle elever har det til fælles, at de spiller på et instrument. Derudover synes jeg også, at det lød hyggeligt, at man boede i små huse og havde en roomie, som man skulle dele værelse med.
Orkesterefterskolen er en lille efterskole, og jeg kan godt lide det med, at vi ikke er så mange elever. Det betyder nemlig, at vi får et lille – men meget tæt fællesskab, som man nok ikke har på samme måde, hvis man vælger en efterskole med flere 100 mennesker. Her kender vi alle hinanden rigtig godt, og vi er ofte mange sammen, og på den måde kan jeg mærke, at vi er blevet rigtige tætte allerede, selvom vi kun har gået her i 3 måneder.
Hverdagen på efterskolen varierer, men dagene starter altid på samme måde. Vi spiser morgenmad sammen, går en morgentur, og derefter går vi hver især ned i vores eget øvelokale, hvor vi spiller en time. Det er rigtig dejligt at starte dagen sådan, og jeg føler faktisk, at det er det bedste tidspunkt at spille, fordi man er helt frisk og oplagt. Før jeg startede på efterskolen, havde jeg faktisk aldrig spillet kvaler i en hel time, men nu kan jeg virkelig mærke, hvor meget forskel det gør, at man spiller så længe uden afbrydelser og forstyrrelser. Jeg er virkelig fordybet i musikken og kan øve mig i fred og ro.
På Orkesterefterskolen er alle virkelig dygtige til at spille musik, og det er rigtig fedt at mærke, hvor meget vi alle sammen går op i det. Folk er meget talentfulde, og det betyder også, at vi gør hinanden dygtigere. Vi er gode til at udfordre hinanden og lære fra os, fordi vi alle gerne vil blive bedre musikalsk.
”Jeg føler mig meget mere motiveret til at spille musik, fordi jeg er sammen med så mange, der deler den samme interesse for musik som mig selv”.
Det mest overraskende ved at gå på efterskole har været, hvor social jeg faktisk er. Da jeg gik i folkeskolen, var jeg ikke altid så social, og jeg kunne også rigtig godt lide at være alene. Derfor forventede jeg også, at jeg ville bruge meget tid på mit værelse på efterskolen, men jeg er faktisk nærmest aldrig alene. Her på efterskolen er jeg stort set altid sammen med nogen, og hvis jeg hænger ud på mit værelse, er det sammen med mine venner. Jeg synes virkelig, at det er fedt, at vi bruger så meget tid sammen, og på den måde har jeg også lært meget om mig selv.
”Jeg er blevet meget mere social på efterskolen, og jeg er nærmest aldrig alene. Jeg har fundet ud af, at jeg faktisk elsker at være sammen med mange mennesker”.
Jeg valgte at tage på efterskole, fordi jeg gerne ville udvikle mig personligt. Jeg synes, at det virkede interessant, at man på efterskoler bor med en masse mennesker, som man ikke kender i forvejen. Jeg tænkte, at det ville en god mulighed for at styrke mine sociale relationer, og jeg kan virkelig mærke, hvordan efterskolelivet har gjort, at jeg er blevet mere åben og udadvendt som person. Nu tør jeg snakke med folk, som jeg ikke kender, og det havde jeg meget sværere ved, før jeg startede på efterskole.
Jeg er i gang med mit 2. år på Orkesterefterskolen, fordi jeg var så glad for den første årgang og kunne mærke, at jeg gerne ville opleve det hele en gang til. Det er selvfølgelig helt anderledes at gå på efterskole i år i forhold til sidste år, da jeg startede første gang, da efterskolen udgøres af de mennesker, der går på skolen. Nu er det nogle nye mennesker, og jeg tror, at det er vigtigt, at man ikke sammenligner årgangene med hinanden. Det er ikke sådan, at den ene årgang føles bedre end den anden – det er bare anderledes, og det er vigtigt at huske på, at det altid vil være sådan.
”Det første år oplevede jeg, at jeg udviklede mig rigtig meget, men nu hviler jeg mig i mig selv og er blevet mere sikker på, hvem jeg er”.
Det fede ved at gå på efterskole er, at vi er gode til at slappe af sammen og give hinanden plads. Det kan nogle gange godt være lidt udfordrende, fordi man er sammen 24/7, men vi er gode til at forstå og se, hvornår folk har brug for lidt alenetid og sige til hinanden, hvis vi har brug for at slappe af. Nu kender vi også efterhånden hinanden så godt, at vi slapper af, når vi er sammen.
Jeg er blevet meget dygtigere musikalsk, siden jeg startede på Orkesterskolen. Jeg kan virkelig mærke min musikalske udvikling, og jeg er blevet meget mere sikker, når jeg spiller. Musikken fylder rigtig meget her, og derfor bruger vi også meget tid på at øve, som gør, at man udvikler sig ekstremt hurtigt. Det har også gjort mig klogere på, hvad jeg gerne vil med musikken i fremtiden, og selvom jeg måske ikke bliver professionel, så er jeg blevet sikker på, at musikken skal fylde en stor del i mit liv.
”Man skal virkelig nyde tiden på efterskolen. 2 år går rigtig stærkt – og meget stærkere, end man kan forestille sig. Når efterskoleåret slutter er det de helt små minder, der tæller, og som man bliver glad af at tænke tilbage på”.
Jeg valgte at tage på efterskole, fordi jeg søgte nogle nye musikalske udfordringer. Jeg ville gerne udfordre mig selv mere, end jeg følte, at jeg kunne gøre det på i min hjemby og på den skole, hvor jeg kom fra. Derudover ville jeg gerne opleve at få nogle nye venskaber og oplevelser væk hjemmefra.
Jeg vidste, at jeg gerne ville på Orkesterefterskolen, fordi det er en efterskole med fokus på klassisk musik. Jeg havde hørt rigtig godt om skolen gennem familie og venner, der selv havde gået der. Jeg besøgte efterskolen i mange år, inden jeg startede her, og de første gange var det lidt svært at forholde sig, om efterskolelivet var noget for mig. Men jo ældre jeg blev, og jo tættere jeg kom på at skulle afsted – jo mere jeg også mærke, at det var den rigtige beslutning og den rigtige efterskole for mig. Nu kunne jeg virkelig mærke, hvor fedt sammenholdet var, og hvor meget jeg kunne lære – både socialt og musikalsk.
”Jeg kan mærke det stærke sammenhold ved, at vi altid bakker hinanden op og støtter hinanden, hvis der er nogle, der har problemer. Man er aldrig rigtig alene”.
Orkesterefterskolen er lidt anderledes end andre efterskoler, fordi om onsdagen kun spiller musik og ikke har nogle faglige undervisningstimer. Vi starter dagen på samme måde som de andre dage, hvor vi spiser morgenmad sammen og går en morgentur efterfølgende, men derefter har vi hver især forskellige timer. Der er fx både hørelære, soloundervisning og harmoniorkester, for de der spiller blæseinstrumenter eller slagtøj. Jeg spiller valdhorn, så jeg er en del af harmoniorkesteret, og jeg kan virkelig godt lide de timer, når de alle spiller sammen.
De første par uger blev vi hurtigt rystet sammen, fordi vi skulle blive på skolen. Her havde lærerne planlagt forskellige aktiviteter, så vi kunne lære hinanden godt at kende. Vi var blandt andet ude for at høre nogle koncerter sammen, og det var fedt at mærke, hvordan vi alle delte en fælles interesse for musik. Vi er en lille efterskole med kun 50 elever, og derfor lærte vi alle også hinanden hurtigt at kende og fik skabt et stærkt og tæt sammenhold.
”Mit efterskoleliv har lært mig at være mere udadvendt, og det er blevet lettere for mig at snakke med nye mennesker”.
Jeg valgte at tage på efterskole, fordi jeg spiller musik, og jeg ville gerne blive bedre og dygtiggøre mig indenfor mit instrument. Der var mange, der havde anbefalet at et efterskolehold, og derfor tænkte jeg, at det kunne være en god ide for mig. På den måde var det nok en kombination af, at jeg gerne ville blive bedre musikalsk og opleve, hvordan det ville være at gå på efterskole.
Da jeg første gang var ude at se Orkesterefterskolen, kunne jeg mærke, at det var en rigtig rar og hyggelig stemning, og jeg kunne mærke, at det her var et sted, hvor jeg gerne ville gå. Der var en helt særlig atmosfære, og jeg kunne mærke, at alle var venner med alle. Eleverne spillede en koncert for os, og man kunne tydeligt fornemme fællesskabet gennem musikken. Det var en ret vild fornemmelse.
På efterskolen bor vi i huse af 8-9 personer, og jeg bor i et blandet hus med både drenge og piger. Det fungerer rigtig fint, men jeg føler ikke, at vi kun bruger tid sammen med vores eget hus. Vi går på en lille efterskole, så selvom du bor med en mindre gruppe, så betyder det ikke, at du ikke kender de andre på efterskolen. Vi kender alle hinanden og har et rigtig godt fællesskab på tværs af hele efterskolen, og det var også noget af det, der tiltalte mig meget, da jeg skulle vælge, hvilken efterskole jeg gerne ville gå på.
Jeg elsker vores onsdage, fordi det er den dag, hvor vi spiller musik hele dagen. Det er klart min yndlingsdag, hvis jeg skulle vælge én bestemt dag. De dage, hvor vi ikke har musikundervisning, spiller vi også musik, når vi har fri eller om aftenen, og det er også rigtig hyggeligt. Vi har nogle små grupper, som vi selv har lavet, hvor vi nogle gange går ned i vores øvelokale og spiller sammen. Det er også en rigtig fed måde at hænge ud med ens venner på.
”Den første uge på efterskolen havde vi ikke adgang til vores mobil eller computer. Det betød, at vi ikke blev distraheret af alt muligt andet og kun have fokus på at være sammen og lære hinanden at kende. Det var virkelig fedt, fordi jeg føler, at vi lærte hinanden at kende på en helt ny måde”.
”På Orkesterskolen møder du en masse mennesker med samme interesser som dig selv, og det skaber et helt unikt og særligt fællesskab”.
Jeg valgte at gå på efterskole, fordi jeg havde brug et år til at udvikle mig personligt. I min folkeskole var kreativitet ikke værdsat på samme måde som her på efterskolen, og jeg havde brug for at skabe et kreativt rum, hvor jeg også kunne finde mig selv.
Orkesterefterskolen var et naturligt valg for mig, da jeg skulle vælge, hvilken efterskole jeg gerne ville gå på. Jeg har spillet violin, siden jeg var barn, og musikken har altid været en stor del af mit liv, fordi min mor er musiklærer. Flere af mine venner, der er musikinteresserede, har også gået på Orkesterefterskolen, og de fortalte, at det havde været den bedste oplevelse.
Det bedste ved Orkesterefterskolen er det stærke sammenhold kombineret med god, faglig undervisning og det musikalske fokus. Jeg har slet ikke haft hjemve endnu, og det har overrasket mig, hvor hurtigt efterskolen er kommet til at føles som et hjem. Nu har jeg fået indrettet mig og sat mig eget præg på mit værelse, så jeg føler mig meget hjemme her.
Hver onsdag har vi musikdag, og det er helt specielt for Orkesterskolen, fordi det er en hel dag, hvor vi kun har musiktimer og ikke normal, faglig undervisning. Vi har individuelle skemaer, fordi det afhænger af, hvilket instrument man spiller, og hvilken linje man har valgt. Jeg kan rigtige godt lide vores onsdage, men jeg synes også, at de andre dage har nogle gode ting. Jeg elsker fx også vores torsdage, når vi har kor, eller når vi fredag aften er lidt færre på skolen og kan hygge os i mindre eller større fællesskaber. Det er altid hyggeligt!
På efterskolen kan jeg være sammen med alle, og det er rigtig rart. Jeg er generelt meget sammen med mennesker på tværs af hele efterskolen, og det er jeg glad for. Vi har et bredt fællesskab, hvor alle kan være med, og hvor der ikke er faste, lukkede grupper. I min folkeskole var det mere opdelt, og her var det svært at bevæge sig mellem forskellige grupper, uden at det føles forkert. Den følelse har jeg slet ikke her.
”Jeg er blevet overrasket over, hvor hurtigt jeg har fundet venner og fællesskaber, hvor jeg føler mig tryg”.
”Opholdet har klart levet op til mine forventninger, og jeg føler bare, at tiden går alt for stærkt. Lige nu går det hele lidt for godt, at jeg næsten må knibe mig selv i armen for at forstå, at det er rigtigt”.