OrkesterEfterskolen skal have ny forstander

Foto: Anders Trærup

Efter fire år som forstander på OrkesterEfterskolen har nuværende forstander Asbjørn Damgaard Faleide valgt at opsige sin stilling.

OrkesterEfterskolen er et supervigtigt sted, og klassisk musik er hjerteblod for mig. Efter to år som underviser og fire år som forstander er det blevet tid til at der skal komme nye kræfter til,” fortæller Asbjørn.

Det er et stort privilegium at lære så mange unge mennesker, der spiller klassisk musik, at kende og jeg har været godt hjulpet af en supergod og engageret personalegruppe samt bestyrelse. Det er skolens DNA, at det er et sted hvor alle dem, der spiller akustiske instrumenter, kommer. Det er helt enormt vigtigt at der er en skole for dem, der spiller fx klarinet eller violin. Og det er en spændende opgave at være forstander. Jeg giver de største anbefalinger til OrkesterEfterskolen.

Om Asbjørn Faleide

• Født i 1988 i Asker ved Oslo, Norge.
  • Forstander på Orkesterefterskolen Holstebro siden 2020.
  • Uddannet fra Det Jyske Musikkonservatorium.
  • Tidligere chefdirigent for Aarhus Amatørsymfoniorkester.
  • Modtager af Léonie Sonnings Talentpris 2019.

Om OrkesterEfterskolen

• Antal elever: 50-55
  • Skolens ansatte består af administration, lærere, pedel og køkkenpersonale
  • OrkesterEfterskolen startede op i 2004 og er nu i gang med sin 20. årgang.
  • Efterskolen har altid en håndfuld internationale elever, primært fra Tyskland, men har igennem årene haft elever fra hele verden, blandt andet Australien, Mexico, Brasilien, Færøerne, Schweiz, Østrig og Irland.

OrkesterEfterskolen er Danmarks eneste efterskole for klassisk musik. Efterskolen tilbyder 1-2 efterskoleår med klassisk musik og folkemusik, tætte venskaber og personlig udvikling.

Eleverne modtager 15 timers musikundervisning om ugen (blandt andet musikteori, hørelære, solo, sammenspil, orkester, bifagsklaver). Både elever og medarbejdere nyder godt af et helt nye og udvidede faciliteter, bestående af en ny orkestersal med 11 nye øvelokaler, et nyt klasselokale, ny administration og en udvidet spisesal. Med linjer som orkesterlinjen, klaverlinjen, sanglinjen, orgellinjen, folkemusiklinjen og guitar- og blokfløjtelinjen samt et tilbud for gardere, har skolen et stort udvalg af musikalske muligheder.

Samarbejdspartnere
OrkesterEfterskolen har et tæt samarbejde med en lang række orkestre og kulturinstitutioner i ind- og udland, herunder et venskabsorkester i Amsterdam og projekter med professionelle symfoniorkestre.

Efterskolen er beliggende i Holstebro, en aktiv kulturby med fokus på talentudvikling. Efterskolen samarbejder med lokalmiljøets andre kulturinstitutioner og er integreret del af byens kulturliv.

Jeg vil gerne sige Asbjørn en stor tak! Han var været entusiastisk og dynamisk forstander,” fortæller Klaus Wilbrandt Kjær, bestyrelsesformand for OrkesterEfterskolens bestyrelse.

Jeg ser frem til at finde en ny forstander, som fortsat vil være med til at udvikle skolens profil. OrkesterEfterskolen er en skole og arbejdsplads, som skal give unge mennesker mulighed for at udvikle sig, både musikalsk og personligt, i en ramme hvor de føler sig tilpas og værdsat.

For yderligere information og kommentarer, kontakt venligst:
Klaus Wilbrandt Kjær
Formand for OrkesterEfterskolens bestyrelse