Unge klassiske talenter får ny skole til 26 mio

21. januar · 2020 | OrkesterEfterskolen

Tre unge arkitekter er indbudt til arkitektkonkurrence om en markant udvidelse af OrkesterEfterskolen i Holstebro. Tre fonde med A.P. Møller Fonden i spidsen yder usædvanlig stor støtte til projektet.

Verdens eneste efterskole udelukkende for unge med interesse for klassisk musik, OrkesterEfterskolen i Holstebro, bliver i 2020 udvidet for ikke mindre end 26 millioner kroner. Skolens nye hjerte bliver en helt ny samlingssal og øvesal til ensembler med en enestående panoramaudsigt ud over Storådalen. Rundt om hjertet sker der andre markante forbedringer til glæde for de unge klassiske talenter på skolen.

– Hele skolen bliver opgraderet med klasseværelser, øveceller, administrationsområde og indgangsparti. Skolens rammer er fyldt helt ud lige nu, så vi glæder os rigtig meget til udvidelsen, siger Klaus Wilbrandt Kjær, der er formand for OrkesterEfterskolens bestyrelse.

Det er de tre fonde A.P. Møller og Hustru Chastine Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Augustinus Fonden og Færchfonden, der med støtte for samlet 17 millioner kroner gør byggeriet til i alt 26 millioner kroner muligt.

– Det er usædvanligt, at en skole får så stor støtte fra tre fonde. Men OrkesterEfterskolen er et musikpædagogisk fyrtårn og gør et helt specielt arbejde for at sikre fødekæden til den klassiske musik. Det ønsker de tre fonde at støtte, og det er vi utrolig glade for, siger Charlotte Borchorst Faurschou, der er forstander på OrkesterEfterskolen.

Arkitektkonkurrence

Arkitekt Niels Christian Andersen fra Søren Andersen Arkitekter i Holstebro er bygherrerådgiver på projektet og står bag en arkitektkonkurrence om det nye byggeri.

Som det første er tre helt unge arkitekter, Line Tanderup Nielsen, Rebecca Stræde Andersen og Stine Dines Schmidt, indbudt til konkurrencen og skal hver give deres bud på, hvordan OrkesterEfterskolens nye hjerte og ombygningerne af de øvrige faciliteter skal se ud.

– OrkesterEfterskolen er anerkendt for sit arbejde med unge talenter, og derfor giver det også god mening, at udvidelsen af skolen tegnes af et ungt talent. Vinderen får mulighed for at virke som underrådgiver for totalrådgiveren. Det er noget, de fleste først oplever meget senere i karrieren, siger Niels Christian Andersen.

De tre unge arkitekter går nu i gang med at udarbejde hver deres forslag, som skal ligge færdige senest 20. april. Kort derefter kårer dommerpanelet en vinder.

Flere elever

OrkesterEfterskolen er Danmarks eneste efterskole, som udelukkende fokuserer på klassisk musik og folkemusik. Udvidelsen sker, fordi OrkesterEfterskolen ønsker at øge sit nuværende elevtal fra 56 til 72 elever.

– Vi ønsker fortsat at bidrage til den danske, musikalske fødekæde, og vi vil gerne give endnu flere unge mennesker muligheden for at gå på OrkesterEfterskolen. Skolen har stor betydning ikke bare for det professionelle musikliv, men også for de klassiske amatørorkestre rundt om i landet. Mange klassiske musikere begynder at bygge deres musikalske netværk på skolen, og når man mødes i det klassiske musikmiljø, er det normalt, at man refererer til, hvilken årgang man gik på OrkesterEfterskolen, siger Charlotte Borchorst Faurschou.

Går alt efter planen, begynder selve byggeriet i marts 2021 og står helt færdigt i juni 2024.