Tilmelding og information

Her kan du læse mere om at blive elev på skolen. Først skriver du til os via tilmeldingen på det skoleår, der er relevant for dig, og så indkalder vi dig til samtale.

Tilmelding

Hvis du ønsker at høre mere om at blive elev på OrkesterEfterskolen, skal du og dine forældre udfylde tilmeldingen her på denne side. Så kommer du på vores venteliste, og det er gratis at være skrevet op.

Bekræftelse
Du får en bekræftelse om, at du nu er meldt ind på vores venteliste.

Personlig samtale
Året før skolestart bliver du inviteret til en personlig samtale med skolens forstander Asbjørn Damgaard Faleide eller en af skolens lærere. Samtalen er obligatorisk. Hvis du bor i udlandet, kan samtalen foregå via ZOOM.

Samtalen varer cirka to timer inklusive rundvisning på skolen. Du hører mere om os, og vi finder ud af, hvad du brænder for, hvilket eller hvilke instrumenter, du spiller på, og hvilken linje og ensembler, der passer bedst til dig.

Senest to uger efter samtalen bekræfter du og dine forældre, at du gerne vil være elev på skolen og betaler 3000 kr. i indmeldingsgebyr, som dækker skolejakke, koncertbluse, hørelærebog, sangbog og udlandsrejse. Når indmeldingsgebyret er betalt er du sikker på at få din plads.

Fortryder du?
Du kan både før og efter den personlige samtale fortryde din tilmelding. Det meddeler dine forældre skolens kontor. Det indbetalte indmeldelsesgebyr tilbagebetales dog ikke.

Mød hinanden-dag
I foråret inden skolestart i august holder vi en Mød-hinanden-dag for kommende elever og deres forældre.

Det er denne dag, hvor I begynder at lære hinanden at kende, bestiller skolejakker og koncertbluser, vælger klasse osv.

Vi glæder os til at se dig.

Besøg os

Hvis du overvejer at blive elev på OrkesterEfterskolen, er det en rigtig god idé at besøge skolen sammen med dine forældre. Du har mange muligheder for at besøge skolen:

Book et besøg når det passer jer
Besøg os på Efterskolernes Dag i september

Du kan også deltage i en camp og på den måde lære skolen at kende, inden du beslutter dig for at blive elev på skolen:

Påske Camp
Frit:Spil Camp

Det skal du kunne

På OrkesterEfterskolen vil de fleste elever have musikken med sig i livet som hobby. Men vi har også indimellem nogle, der fortsætter direkte på konservatoriet. Det betyder, at det musikalske niveau på skolen er meget bredt – og det holder vi meget af. Rigtig mange fortsætter som MGK-elever hjemme eller hos os i Holstebro.

Vi er ambitiøse og ønsker at flytte vores elever. Men vi møder dig, hvor du er – og har ingen fine fornemmelser for, hvad vores elever “bør” kunne fra starten. Det er din interesse for musik, der er det vigtigste.

I symfoniorkestret er overskriften “samarbejde” – her er det de dygtigste elevers opgave at løfte helheden.

Fik du set videoerne med Christian? Den siger rigtig godt, hvad det er man skal være indstillet på som elev, og hvad der er vigtigt. Se også Sofia, som gerne “bare” vil have musikken med sig som hobby.

Er du i tvivl?
Så vil vi meget gerne snakke med dig. Ring eller skriv – så får vi afklaret, om OrkesterEfterskolen er noget for dig. Vi har plads til alle musikalske niveauer – det vigtigste er, at du er vild med musik.

Instrument-skift
Har du mod på at prøve noget nyt? Næsten hvert år har vi elever, som skifter instrument og på den måde får en ny plads i orkestret. Der er f.eks. næsten altid brug for en ekstra fagot, basun eller waldhorn. Det er også sjovt at spille kontrabas… Udover at det er ret sejt, så siger det også noget om, at der er plads til alle niveauer hos os.

Det koster et år på OrkesterEfterskolen

Prisen for et ophold år på OrkesterEfterskolen er helt sammenlignelig med landets øvrige efterskoler – og vi er bestemt ikke de dyreste, selvom du bl.a. får 45 minutters soloundervisning hver uge med i prisen + hørelære på små hold, ligesom rejser, kost, undervisningsmaterialer og alt andet er inkluderet i ugeprisen.

Find din pris på efterskolerne.dk

Hvis du synes, at OrkesterEfterskolen lyder som det helt rigtige sted for dig, men er bekymret for økonomien, så ring til os, så tager vi en snak om dine muligheder.

Lokal efterskolestøtte:

• Hvis husstandsindkomsten ændrer sig væsentligt i beregningsåret.
  • Hvis familien har to (eller flere) børn på OrkesterEfterskolen i samme skoleår.

Støtten bevilges efter et individuelt skøn, og uddeles som et ugentlig beløb, der fratrækkes på betalingsopgørelsen. Vi modtager gerne din ansøgning inden 1. april i året før skolestart.

Download ansøgningsskema til lokal efterskolestøtte

Andre legater:

Derudover har vi på skolen legater på 5.000,- kr. til alle andenårselever samt elever, der kombinerer opholdet på OrkesterEfterskolen med MGK på Holstebro Musikskole.

Alt er inkluderet:
Hos os får du ingen overraskelser i løbet af skoleåret i form af ekstra opkrævninger. Skolerejsen, undervisningsmaterialer og koncertbluser er inkluderet i prisen.