Levende musik er ikke perfekt musik

11. juni · 2020 | OrkesterEfterskolen

Musik skal ikke være perfekt – musik skal være levende. Det mener OrkesterEfterskolens nye orkesterdirigent Christian Hørbov-Meier. Han tager over efter Ole Faurschou, som flytter tilbage til Sjælland.

Christian Hørbov-Meier har i flere år haft sin gang på OrkesterEfterskolen både som violinlærer, strygerinstruktør og dirigentafløser – og nu bliver han efterskolens nye orkesterdirigent efter Ole Faurschou, som flytter tilbage til Sjælland.

– Jeg glæder mig rigtigt meget. Jeg kender heldigvis skolen og glæder mig til at blive en større del af en skole, som virkelig rykker eleverne musikalsk, siger Christian Hørbov-Meier.

Forstander for OrkesterEfterskolen Charlotte Borchorst Faurschou er glad for, at det bliver Christian Hørbov-Meier, som skal svinge dirigentstokken på skolen.

– Vi er meget glade for at kunne præsentere Christian Hørbov-Meier som vores nye dirigent for symfoniorkestret. Christian Hørbov-Meier er allerede kendt i det danske musikliv som en inspirerende og ambitiøs dirigent i flere ungdomsorkestre og har allerede i flere år haft sin gang på OrkesterEfterskolen, så vi kender ham særdeles godt, og vi glæder os meget, siger Charlotte Borchorst Faurschou.

Hun får dog ikke selv fornøjelsen af at arbejde sammen med Christian Hørbov-Meier som orkesterdirigent, da hun snart stopper som forstander på OrkesterEfterskolen for at flytte tilbage til Sjælland sammen med Ole Faurschou.

Musik skal ikke være perfekt

Christian Hørbov-Meier er uddannet violinist fra Det Jyske Musikkonservatorium og uddannet dirigent med Artist Diploma fra USA. I alt har Christian Hørbov-Meier mere end 20 års ledelseserfaring opsamlet i spejderbevægelsen, som sergent i hæren og som orkesterdirigent for både professionelle, amatører og semiprofessionelle projekter. Han er dirigent for Silkeborg Kammerorkester og MiVU (MidtVest Ungdomsorkester).

– Jeg elsker at arbejde med de unge mennesker på OrkesterEfterskolen, og jeg glæder mig meget til at være med til at udvikle deres musikalitet. For mig handler det ikke kun om at lære dem at spille perfekt. Levende musik er ikke perfekt. Musik bliver først levende, når man ikke stræber efter perfekthed og 0 fejl, men i stedet for spiller i nuet med de fejl og de pludselige indskyldelser, det giver. De bedste koncerter, jeg har været til, er de koncerter, hvor folk sidder helt ude på stolen og sitrer, fordi de ikke ved, hvad der kommer næst. En perfekt spillet koncert kommer til at lyde rutinepræget, siger Christian Hørbov-Meier.

Kampsport og hi-fi

Christian Hørbov-Meier bor uden for Skanderborg sammen med sin kone og tre børn. I fritiden dyrker han kampsport som karate og tai chi og bygger hi-fi – blandt andet højttalere.

– Når man dirigerer kommer der ikke et produkt, som man kan se på. Det sker jo i nuet, og så er det væk igen – så findes det kun i ærindringen. Når jeg bygger en højttaler, så har jeg et produkt, jeg kan kigge på. Det kan jeg godt lide, så det går der lidt tid med, siger Christian Hørbov-Meier.

Christian Hørbov-Meier begynder i sit nye job som orkesterdirigent 1. august.