Folkemusiklinjen

Folkemusiklinjen med Maja Kjær Jacobsen er for dig, der gerne vil føle dig helt fri i musikken. Her spiller vi udelukkende efter gehør, og selv hvis du aldrig har prøvet det før, bliver du en ren ekspert i løbet af året.

Musikken der samler mennesker

Musik er noget vi skaber sammen, helt på de præmisser du kommer med. Ofte bliver folkemusik beskrevet som en samværsform, mere end en genre, og sammen går vi på opdagelse i det, musikken kan sige, i det, du kan bidrage med – og det, vi skaber i fællesskab.

Mange muligheder

Som folkemusiker har du hver uge fagene Solo og Håndværk (folkemusikhistorie), og du er en fast del af Folkemusikensemblet. Vi har også valgfaget Gehørsspil, hvor der er tid til at gå helt i dybden med, hvordan man spiller efter gehør. Alt i alt har vi forskellige folkemusikfag i op til i 3,5 timer om ugen.

Derudover har du helt de samme musikfag som de andre elever: Fælleskor, hørelære, værklytning m.v., og du kan også spille i f.eks. symfoniorkestret og de andre klassiske ensembler i fritiden.

Få en forsmag på Folkemusiklinjen og deltag i Hr. Borgs Bal og Efterskolernes Dag før du selv starter på skolen.

Tag på efterskole for folkemusik

Drømmer du også om folkemusik om natten? Så skal du tage på OrkesterEfterskolens linje for folkemusik – for her tænker vi også på folkemusik 24/7.

Glæd dig til masser af timer med musik, legende rytmer og sjov sammen med andre unge, der også elsker folkemusik. Folkemusiklinjen på OrkesterEfterskolen er for dig, der gerne vil improvisere og lære at slippe tøjlerne over dit instrument og have det sjovt samtidig.

Undervisning i folkemusik

På linjen for folkemusik på OrkesterEfterskolen spiller vi det meste musik uden noder. Vi improviserer, leger os frem, jammer og skaber ny musik lige nu og her. Vi har det sjovt, når vi spiller folkemusik – samtidig med, at vi bliver dygtigere på vores instrumenter.

Folkemusikkens legende tilgang til musikken er nemlig en god måde at udvikle sig på. Efterhånden som tiden går, vil du sikkert opleve en større sikkerhed i din musik – når du tør kaste dig ud i improvisation, udvikler du nemlig dit intuitive spil, og det bliver sjovere at spille folkemusik.

Samtidig med at du bliver bedre til improvisation, får du også soloundervisning hver uge, du får musikteori og hørelære en gang om ugen og øvetime hver dag på OrkesterEfterskolen.

Du spiller også med i vores store orkester sammen med dine venner – så folkemusiklinjen indeholder mange muligheder for dig og dit instrument. Alle vores musikundervisere er uddannede fra musikkonservatoriet – og de glæder sig til at lære dig at kende og udvikle din folkemusik.

Derfor kan du også bruge et på her på vores musikefterskole til at søge videre på MGK – Musikalsk grundkursus – og videre på musikkonservatoriet, hvis du har drømme om at stå på de skrå brædder senere i livet.

Hvis du drømmer om at have musikken med dig som en hobby – så er OrkesterEfterskolen ligeså oplagt et valg – det vigtigste er, at du er vild med musik.

Spil folkemusik sammen med vennerne

På efterskole får du desuden masser af nye venner, som elsker musikken lige så højt som dig. Her brænder alle for klassisk musik og folkemusik – og det præger vores hverdag her på efterskolen.

Her er altid nogen at snakke musik med, spille musik med, øve med – ja alt, hvad der drejer sig om musik. Vi er ret sikre på, at du vil opleve sammenholdet på OrkesterEfterskolen som noget helt unikt, fordi her er samlet så mange unge, som brænder for det samme.

Så hvis du er vild med folkemusik, klassisk musik og vennerne – så tag et år på vores linje for folkemusik.