Asbjørn skal dirigere OrkesterEfterskolen

1. april · 2020 | OrkesterEfterskolen

Det bliver den 31-årige lærer og dirigent på OrkesterEfterskolen Asbjørn Damgaard Faleide, der bliver OrkesterEfterskolens nye forstander. Nuværende forstander og skolens grundlægger Charlotte Borchorst Faurschou flytter tilbage til Sjælland til sommer.

Når de nye elever til næste skoleår træder ind på OrkesterEfterskolen, bliver det skolens nuværende lærer og dirigent for harmoniorkestret Asbjørn Damgaard Faleide, de får som forstander. Asbjørn Damgaard Faleide erstatter OrkesterEfterskolens grundlægger Charlotte Borchorst Faurschou, som flytter tilbage til Sjælland efter 16 år som leder af skolen.

– Jeg er meget glad for, at jeg har fået muligheden for at stå i spidsen for den musikalske oase, som OrkesterEfterskolen er for unge mennesker. Det er et drømmejob for mig, og jeg er superspændt, siger Asbjørn Damgaard Faleide.

Vellidt af eleverne

Asbjørn Damgaard Faleide tiltræder 1. juli. Nuværende forstander Charlotte Borchorst Faurschou er glad for, at skolens bestyrelse ansætter Asbjørn Damgaard Faleide som hendes afløser.

– Jeg er utroligt glad for og tryg ved, at det er Asbjørn, der skal køre skolen videre. Asbjørn elsker OrkesterEfterskolen, og han ved, hvad den står for. Han brænder for arbejdet med eleverne, og han er meget vellidt og respekteret af både eleverne og kollegaer. Han er dygtig til at møde eleverne på det niveau, hvor de er. Samtidig er han meget velfunderet i den klassiske musik – han har den højeste musikalske uddannelse, man kan få her i Danmark. Jeg har stor tillid til ham, understreger Charlotte Borchorst Faurschou, mens formand for OrkesterEfterskolens bestyrelse Klaus Wilbrandt Kjær supplerer:

– Asbjørn rummer både visioner og det store overblik, samtidig med at han forstår den enkelte elev. Det er en unik kombination, som er uvurderlig som ny forstander. Vi glæder os meget til fremtiden med ham som forstander, siger han.

Flytter til Holstebro

Asbjørn Damgaard Faleide underviser lige nu i musikhistorie, værklytning, hørelære og musikteori, ligesom han også er dirigent for skolens fælleskor og harmoniorkester. Han holder fast i nogle af de opgaver, han har nu – samtidig med, at han skal dirigere hele OrkesterEfterskolen.

– Jeg tror, det er vigtigt, at jeg stadig underviser eleverne – selv om jeg også er forstander. På den måde bevarer jeg kontakten til dem. Derfor skal jeg blandt andet stadig lede fælleskoret og skolens nye linje i korledelse.

Asbjørn Damgaard Faleide er født og opvokset i Norge. Han flyttede til Danmark, da han begyndte på Det Jyske Musikkonservatorium i Aarhus i 2014. Asbjørn Damgaard Faleide bor stadig i Aarhus med sin kone Liv Nora, men parret flytter ind i OrkesterEfterskolens forstanderbolig til sommer.

– Vi glæder os meget til at flytte til Holstebro – jeg kender jo byen lidt allerede, og jeg synes, det er en spændende by, som satser meget på kulturen, siger den kommende forstander.

Med forstanderjobbet kommer Asbjørn Damgaard Faleide også til at stå i spidsen for en udvidelse af OrkesterEfterskolen for mere end 26 millioner kroner.

– Jeg tænker, det er et godt øjeblik at komme ind som forstander, hvor der er så mange nye planer for skolen. Jeg glæder mig til at blive en del af det, siger Asbjørn Damgaard Faleide.

Asbjørn Damgaard Faleide bliver foreløbig forstander for 50 elever fra hele landet, men når byggeriet er færdigt i juni 2024, vil skolen kunne rumme op til 72 elever.